Päivä ja yö yli Euroopan

Roadtripissä on puolensa, mutta yli 800 kilometrin ajo Kielistä Calaisiin maistuu vähän puulta tottuneellekin reissaajalle. Alla tekstiviestitason infopaketti:

Saksa: paljon intensiivistä liikennettä, hektinen ajorytmi ja raskaita teollisuuskeskittymiä. Vehreää maaseutua, jos poikkeaa autobahneilta. Vaihteleva teiden kunto ja hyvät levähdyspaikat..

Hollanti: parturoidut pientareet, loivat mäet ja sujuva, mutta maltillinen liikenne. Joidenkin arvioiden mukaan Hollantiin voi jäädä vähän jumiin, nyt läpiajo sujui kitkattomasti.

Belgia: ihanat tiet, vanha kottero muuttuu äänettömäksi sukkulaksi. Yhden vessapysähdyksen taktiikka jättää kuitenkin kiertueemme kulttuuriarvion hivenen pintapuoliseksi.

Ranska: suuria satamia ja kepeästi flirttailevia virkailijoita. Hyvä matkakohde! Muistelimme Antin kanssa vuoden 1998 jalkapallon MM-kisoja: silloin olimme seuraamassa finaalia Pariisissa ja osallistuimme riemumarssiin Champs Elyseellä parin miljoonan muun juhlijan kanssa. Niin huikean hilpeän karnevalistista massapsykoosia en ole sen jälkeen kokenut.

Englannin kanaali: Molemmat tullit Ranskan puolella. Hiukan epäsiisti lautta, jossa halvoilla yölipuilla matkusti aallokossa lisäksemme kourallinen Itä-Euroopan siirtolaisia, ilmeisesti Romanian romaneita ja muutama ranskalainen. Myrsky kiehuttaa vettä vielä Doverin satama-altaassa kapteenin hivuttaessa laivan tarkasti laituriin.

(alla olevaa tekstiä klikkaamalla pääset hetkeksi kyytiin)

Molemmat tuliit Ranskan puolella. Suomen passilla pääsi nopeasti läpi, mutta jonotus muistutti vanhasta maailmasta.

Kipuamme pimeydessä Doverin kukkulalle. Myrsky liidättää ilmassa vesimassaa, johon sekoittuu keltaisia lehtiä. Pahimmat lätäköt kasvavat toistakymmentä senttiä syviksi lammiksi. Tien pinnassa hehkuu punaisia ja vihertäviä kaistoja osoittavia fosforiloistoja. Lasinpyyhkijät hakkaavat täysillä ja oikeanpuoleista kaistaa vastaan tulevan liikennevirran valokaaret sekoittuvat veteen ja pimeyteen.

 

Matkantekoon pitää keskittyä tosissaan. Varsinkin liikenneympyrät  pakottavat ajattelun kääntämistä. Pidämme nopeuden alle satasessa moottoriteilläkin. Alamäissä rekat viipottivat ohitse sateesta huolimatta.

Vasemmanpuolinen liikenne kannattaisi ottaa haltuun valoisan aikaan ja ylipäänsä matkat kannattaa jaksottaa pienemmiksi paloiksi. Yön ruuhkattomuus kuitenkin houkuttelee ajamaan suoraan kohteeseen, ja vältämme seuraavan päivän kiireen. Päiväsaikaan varsinkin Lontoon ympärillä on massiivisia ruuhkahuippuja. Reilun neljän tunnin päätteeksi kurvaamme Newarkiin.

Nieminen keittää pannullisen teetä, tarjoilee lämpimät leivät ja heiluttelee lippuja: herättyämme meitä odottaisi lyhyt junamatka ja Nottingham Forest – Stoke –matsi.

Hondan viinaputki katkeaa pitkässä läpilaskussa, on sorruttava fossiilisiin polttoaineisiin. Saksassa myydään 10% etanolia sisältävää E10-bensaa, Ruotsissa ja Ranskassa saatavuus on hyvä. Muuten Euroopassa ollaan vasta heräämässä bioetanolimalleihin.

 

Tietoa kirjoittajasta

admin

Olen porvoolainen erityisnuorisotyön sekaduunari. Harrastan seikkailuhenkistä tutkiskelua, purjehdusta ja tarinointia. Ihmettelen hiukan naiivilla tavalla, kuinka maailma toimii ja miten ihmiset kutovat sen ympärille verkostojaan ja systeemejään. Kellariperspektiivi on operatiivinen lähtökohta tee se itse –henkiselle tavalle tarkastella asioita ja ilmiöitä, itseäni ja yhteiskuntaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *