Hihat ylös ja raakaa päivitystä

Bioetanolimuunnos mahdollistaa bensiinin ja bioetanolin vapaiden seossuhteiden käytön. Jos menovesi käy vähiin eikä etanolia ole saatavilla, sopii tankkiin lorottaa bensaa vanhaan tapaan. Laite haistelee polttonesteen koostumista ja muuttaa arvoja sen perustella. Kotimaisessa eFlexfuel-sarjassa on lisäksi oppiva kylmäkäynnistystoiminto.

Tuttavani on ajellut vanhalla turboahdetulla Audilla kuusi vuotta pelkällä RE85:lla. Hän kertoi asentaneensa etanolisoftan myös Moto Guzzi – moottoripyöräänsä. Kumpikin laite on toiminut moitteetta, ja etenkin autossa vääntö on parantunut, hevosvoimiakin irtoaa kuulemma enemmän.

Asennussarjassa on selkeät ohjeet. Napaisuuden tarkistamista varten hommaan tarvitaan yleismittari.

Etanolimuunnoksiin suhtaudutaan vielä vähän varauksella. Polttoainelinjojen kestävyyttä ja kylmäkäynnistysominaisuuksia epäillään tallien nurkissa ja nettiparlamentissa. Kyselin merkkikohtaisia kokemuksia kotimaiselta hondafoorumilta ja amerikkalaiselta Cr-V –saitilta.

Sain hyviä vinkkejä – mm. ehdotuksen vaihtaa polttoainesuodatin ja moottoriöljyt pian asennuksen jälkeen, koska etanoli voi liuottaa bensiiniä herkemmin linjastosta ja kanavista kertynyttä likaa. Moottoriöljyn vaihtoväliä suositellaan yleisesti lyhennettäväksi. Etanolin aiheuttamista vaurioista en kuitenkaan löytänyt näyttöä. Suomalainen foorumi osoitti taas parviälyn voimaa: puolen tunnin sisällä sain kattavan kuvasarjan asennustyöstä ja useita oivaltavia vertaiskokemuksia.

Viinakokeiluun päädyttyäni tilasin valmistajalta eFlexfuel –muunnossarjan. Posti toi paketin seuraavana päivänä. Ajelin kaverini talliin ja perehdyimme asennusohjeisiin. Kuvalliset ja suomenkieliset ohjeet tekivät puuhailusta vaivatonta. Työkaluina käytimme 10mm räikkälenkkiä, puukkoa, ruuvimeisseliä ja yleismittaria.

Avasin kaasutinläpän kotelon ja irrotin suuttimille tulevat johdot. Tarkistin suutinliittimien napaisuudet yleismittarilla ja asensin muunnossarjan johtonipun soviteliittimet autosta irrottamiini alkuperäisiin suutinliittimiin. Tämä vaihe vaati eniten tarkkaavaisuutta, koska jokainen suutinjohto piti mitata erikseen. Onneksi auton plusnapaiset johdot olivat kaikki keltamustia. Tältä osin saattaa kuitenkin ilmetä merkkikohtaisia eroja. Kytkimme vielä muunnossarjan omat liittimet suuttimiin.

Katkaisin polttoaineen paluuletkun seosanturia varten. Tein ohjeita noudattaen ylälenkin tankin puoleiseen päähän, jottei anturi valuisi tyhjäksi seisonnan aikana. Välillä räpelsin mustilla sormillani kännykkääni varmistaakseni kuvien ja vertaisarvion vastaavuuden.

Liitin konehuoneen lämpötila-anturin nippusiteellä johtonipun kylkeen suutintukin lähelle, kytkin johtosarjan seosanturiin ja mustaan laatikkoon, jonka kiinnitin peltiruuvilla jousitolpan kylkeen. Maajohdon kiinnitin suoraan akun miinusnapaan, joka sattui olemaan lähin luonteva paikka.

Suuttimille tuleva lisäjohtosarja kulkee tukin sivussa.

Lopuksi pari nippusidettä ja pätkä nurkasta löytynyttä kutistesukkaa siistimiseksi, kaasutinläpän kotelo kiinni ja liitosten tarkistus: auto on valmiina viinanhakureissuun!

Askarteluun meni muutama tunti ensikertalaiselta ja jokainen nippeli löytyi paketista.  Musta laatikko eli sarjan keskusyksikkö voidaan kytkeä bluetoothilla eFlexfuel –sovellusta käyttävään puhelimeen tai tablettiin. Sovellus kertoo mm. käytössä olevan seossuhteen. Yhteys ei ole välttämätön, mutta minusta toimintaa on kiva seurata. Harmikseni sovellus on toistaiseksi saatavissa vain Android-laitteisiin (Ios-versio on tulossa pian ladattavaksi).

Vanhan Honda Cr-V:n CO2- päästölukemaksi ilmoitetaan ronskit 229g/ km. Puhtaasti kotimaisella bioetanolilla ajettaessa viina-Hondan uusi päästöarvo on noin 45.8 g/km. Lukema on alle 40 prosenttia uusien autojen keskiarvosta. Vanha bensarohmu loikkasi pienellä päivityksellä uuden, pikkuriikkisen bensa-auton tai keskikokoisen hybridiauton sarjaan, komeasti uuden Teslan alle ja hiukan röyhkeästi ohituskaistoille.

Tietoa kirjoittajasta

admin

Olen porvoolainen erityisnuorisotyön sekaduunari. Harrastan seikkailuhenkistä tutkiskelua, purjehdusta ja tarinointia. Ihmettelen hiukan naiivilla tavalla, kuinka maailma toimii ja miten ihmiset kutovat sen ympärille verkostojaan ja systeemejään. Kellariperspektiivi on operatiivinen lähtökohta tee se itse –henkiselle tavalle tarkastella asioita ja ilmiöitä, itseäni ja yhteiskuntaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *