Viina on viisaiden polttoaine – ainakin Suomessa

Ilmastonmuutoskeskustelu jakaa kansaa. Syyllistyminen ja syyllistäminen, vastakkainasettelu ja provosoivat avautumiset luovat kireitä rajalinjoja. Oman elinkeinon ja elinatason ja globaalien vaikutusten yhtälössä on monta erikoista muuttujaa.

Sijoitun ilmastoteemassa hankalaan kaksoisagentin rooliin: vakuuttava näyttö muutoksista ja uhkista pakottaa tietenkin reagoimaan, mutta  totutuista tavoista luopuminen tuntuu laiskasta ja mukavuudenhaluisesta kaverista vähän hankalalta. Lihansyönnistä ja lomalennoista tinkiminen ei elämänlaatuani oikeastaan hetkauta, mutta autoilun kanssa on työläämpää. Arjen tarpeiden lisäksi minulla on oma peltilehmä ojassa: osa massastani koostuu naftantuoksuista automiessoluista. Yritän siis etsiä kätevää ja edullista ekopäivitystä keventääkseni omaa jätekuormaani.

Rivikansalaiselle jää julkisen liikenteen ja muun kilometriviilaamisen lisäksi käytännössä neljä ekoversiota valittavaksi: biokaasuauto, sähkö- tai hybridiauto tai bioetanolimuunnos.

Näistä vaihtoehdoista biokaasu houkuttelisi ehkä eniten, jos kilometrejä kertyisi paljon. Bensa- tai dieselkäyttöisen auton kaasumuunnos maksaa noin 2500-3000 euroa, josta valtio korvaa takaisin 1000 euroa, etanolikonvertioon autoilija saa 200 euron muuntotuen. Tällä hetkellä Gasum tarjoaa edullista kuukausipakettia 18 kuukaudeksi, mutta takeita sisäänheittokampanjan jatkumisesta ei ole.

Keskikokoinen uusi sähköauto taas maksaa nelisenkymmentä tuhatta euroa, halvimmat käytetytkin pyörivät kymppitonnin hujakoilla. Edullisemman pikkuauton käyttösäde jää sadan kilometrin sisälle. Sähköauton ympäristöystävällisyys riippuu myös sen käyttämästä energiasta. Elinkaarta tarkastellessa sähköauton ekologisuus jää vielä vähän auki: näyttäisi siltä, että polttomoottorin päästöt jäävät 100000 kilomerin virstanpylvääseen asti pienemmäksi. Suoran energiankäytön suhteen sähköhuristimen arvioidaan kulkevan noin puolet bensa-autoa pienemmällä hiilirenkaanjäljellä.

Alkoholin tarjoama helppo ratkaisu houkuttaa, ja lähden kokeilemaan sovellusta käytännössä. Kotimainen asennussarja maksaa 339 euroa ja muutoskatsastuksen jälkeen voi hakea Trafista muuntotukea ennen vuotta 2007 käyttöönotettuihin autoihin. Sarjan asentaminen on muutaman tunnin työ, jonka saa saa tehdä itse. Homma vaatii hiukan tee se itse –henkeä, yleismittarin ja perustyökaluja. Paketti sisältää kaikki tarvittavat nippelit letkuja ja nippusiteitä myöten. Valtuutettu korjaamo laskuttaa asennuksesta muutaman satasen.

Auton status pysyy samana verotuksen ja vakuutusmaksujen suhteen. Polttoaineen kulutus kasvaa noin 30% etanolin bensiiniä pienemmän energiasisällön vuoksi. Bioetanolin litrahinta heiluu euron molemmin puolin, joten viinalla ajaminen tulee 10-20% bensiiniä edullisemmaksi autosta ja hinnoittelusta riippuen. Bioetanolimuunnos maksaa keskivertokilometreillä hintansa takaisin jo ensimmäisen viinavuoden aikana.

Bioetanolin merkittävimmiksi eduiksi lasken kotimaisen tuotannon, kierrätyksen ja jopa 80% bensiiniautoa pienemmät hiilidioksidipäästöt. Kotimaisuusaste näkyy myös logistiikkapäästöissä.

Bioetanolin ekologisuus herättää kiistelyä. Jos biomassa kasvatetaan vasiten polttoaineeksi, kokonaiskuorma saattaa muuttua jopa negatiiviseksi. Kotimaisen etanolin raaka-aineina käytetään sahateollisuuden ja elintarviketeollisuuden jätettä, josta hiilidioksidi vapautuisi ilmakehään vääjäämättä. Suomalainen Re85 valmistetaan hajautetusti ST1:n tehtaissa.

Asennussarja sopii useimpiin bensiinikäyttöisiin autoihin. Bioetanolia voi tankata ilmankin muunnossarjaa, jotkut autot voi tuunata viinakäyttöisiksi moottoriohjausta ohjelmoimalla. Etanolimuunnossarja on siitä kätevä, että se lukee etanolipitoisuuden ja ohjaa moottoria sen mukaan.

Autoon voi siis tankata huoletta bensiiniä, jos etanolipistettä ei ole lähistöllä. Tätä linkkiä napsauttamalla näet St1:n, ABC:n ja Shellin etanolitankkauspisteet.

Kahdeksantoistavuotias Honda Cr-V saattaa jäädä hippasen verran uuden sähköauton tasosta ja mukavuudesta, mutta yritän rakentaa vanhasta juhdasta monikäyttöistä köyhänmiehenteslaa.

Kirjoitan juttusarjan etanolimuunnoksen asennuksesta ja koeajeluista, kuvaan matkakokemuksia ja arvioin matkan varrella tuottamaani päästökuormaa. Ensimmäinen pidempi reissu on yhdistetty lomareissu ja kaverin muuttokuorman kuljetus Brittein saarille.

Tervetuloa viina-Hondan kyytiin. Seuraavaksi kääritään hihat ja asennetaan eFlexfuel-setti konepellin alle.

 

 

Tietoa kirjoittajasta

admin

Olen porvoolainen erityisnuorisotyön sekaduunari. Harrastan seikkailuhenkistä tutkiskelua, purjehdusta ja tarinointia. Ihmettelen hiukan naiivilla tavalla, kuinka maailma toimii ja miten ihmiset kutovat sen ympärille verkostojaan ja systeemejään. Kellariperspektiivi on operatiivinen lähtökohta tee se itse –henkiselle tavalle tarkastella asioita ja ilmiöitä, itseäni ja yhteiskuntaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *