Päästöjä ja synninpäästöjä

Kahden hengen roudaus- ja lomareissu Englantiin tuotti noin 1155 kiloa hiilidioksidia ilmakehään. Se on noin  40% vastaavan lentomatkan päästöistä. Tsekkaa tästä roadtripin tilinpäätös   ja tästä vastaavan lentomatkan päästökuorma.  

Tekstin tiedot ovat suuntaa-antavia

Käsittelin  ainoastaan kilometriperusteista hiilijälkeä enkä arvioinut matkan muuta energiankulutusta

Käytin laskelmissani Valtion teknologian tutkimuskeskuksen VTT:n Lipaston yksikköpäästökertoimia joukkoliikenteen osalta. Autoni päästöarvot perustuvat bensiinillä ajettaessa mallikohtaiseen lukuun (229g/km). Bioetanolikilometrien osalta laskin päästöiksi ≈50g/km. Elinkaarijäljityksen perustella suomalaisen bioetanolin hiilidioksidipäästöt jäävät noin viidennekseen bensiinin päästöistä.

Kulutus.fi –sivuilta löytyy taulukko, joka tiivistää Lipastosta kaivetut hiilidioksidiekvivalentit helppolukuiseksi työkaluksi.

Ruotsissa ja Ranskassa bioetanoli valmistetaan vasiten kasvatetusta biomassasta, pääsääntöisesti viljatuotteista, eivätkä tiedot niiden tuotantoprosessien ympäristövaikutuksista ole kovin yksiselitteisiä.  Siksi arvioin auton päästöt kotimaisen bioetanolin arvoilla 1000 kilometrin osalta. Loput 3000 ajokilometriä laskin bensiinikertoimen perusteella, vaikka valtaosa kilometreistä kertyi alkoholivetoisesti.

Suomalainen bioetanoli RE85 on vähäpäästöistä kahdesta syystä: se valmistetaan saha- ja elintarviketeollisuuden jätteistä, joiden hiilidioksidi päätyisi vääjäämättä ilmakehään. Lisäksi tuotannon logistiikkapäästöt jäävät pienemmiksi paikallisen valmistusmallin ansiosta.

Onko automatkailussa mitään järkeä?

Brittein saaret ovat roatrip-vinkkelistä katsottuna tietenkin kohtuuttoman kaukana ja useamman laivamatkan takana. Päivän tai kahden ajomatkan päässä siintää kuitenkin lukemattomia hienoja kohteita suurkaupungeista erämaahelmiin. Jos autossa on useampi matkustaja ja tankissa biopolttoainetta, lentomatkan päästöillä voi tehdä helposti kymmenkunta reissua (Auton päästöt 0,50g/ km:2= 0,25 g/km vs. lento 260g/hkm). Lähimatkailu on ympäristöystävällistä ja tukee paikallista talouselämää.

 

Kuluttajan kannalta helpoin ja tehokkain ekoteko on kuitenkin päästöjen mitätöinti. Sen impulssin  kasvaminen maailmajaaluiseksi käytöskoodiksi saattaa voisi olla kestävän kehityksen ja ihmiskunnan historian jatko-osan tärkein yleisavain.

 

Tietoa kirjoittajasta

admin

Olen porvoolainen erityisnuorisotyön sekaduunari. Harrastan seikkailuhenkistä tutkiskelua, purjehdusta ja tarinointia. Minua kiinnostaa, miten maailma toimii ja miten ihmiset kutovat sen ympärille verkostojaan ja systeemejään. Kellariperspektiivi on operatiivinen lähtökohta tee se itse –henkiselle tavalle kurkkia asioita ja ilmiöitä, itseäni ja yhteiskuntaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *