Elitistinen halpishotelli ja pyöräilyvouhotusta

Kokeile: Lähestyt suurkaupunkia ja etsit samalle päivälle majapaikkaa. Kriteerisi: Etäisyys keskustasta reilu kilometri, siisti huone kunnon kylppärillä,

Budjettihotellin 25 huonetta muodostavat hauskan kokonaisuuden vanhan talon kakkoskerroksessa.

ehdottomasti vanha arvokiinteistö ja rajaat hinnan alle 70 euroon. Hankalaa? Ei lainkaan.

Amager-Hotellin vastaanotto sijaitsee sporttibaarin yhteydessä. Avarassa huoneessa on alkuperäisiä kattokoristeita ja vanhoja puuovia. Hulppea huonekorkeus, täyspuiset huonekalut ja jämerät erillisvuoteet yllättävät budjettimatkailijan.

Herään aamuhämärässä kävelyretkelle. Amager gaten arkkitehtuuri avautuu   hillittöminä torneina, loputtomina ornamentteja ja sopusuhtaisina erkkereinä.

 

Askeleet vievät Christianshavnin kautta vapaakaupunkiin. Sarastava pilvinen aamu ei tee Christianialle parastaan. Yön jälkiä siivoillaan hissukseen, kahvipaikat ovat vielä kiinni. Pusher Streetin yleinen nuhjuisuus vähän harmittaa. Vaikka kannabiskulttuuri on yksi Christianian vetovoimatekijöistä, jättää rikollisjengien läsnäolo vapaakaupungin kukkaiskilpeen ikävän sivumaun.

Puistomaiset kujat, uniikit pikku talot ja tavarapyörillään kulkevat lapsiperheet muistuttavat, miksi Christiania on silti haluttu asuinpaikka ja kaupungin suosituimpia matkakohteita. Se on vastaisku tauotta pauhaaville pakokaasunkatkuisille metropoleille. Autottomuus, katutaide, vilkas kulttuurielämä ja värikkäät rakennukset näyttävät turistimassoille, että kansalaisuusaktiivisuudella voi juurruttaa vaihtoehtokulttuurin mekkoja arvoalueillekin.

Kuvaaminen on kiellettyä Christianiassa tämän portin jälkeen.

Yhteisöllistä sosiaalipoliittista kokeilua on yritetty nujertaa milloin kaupungin, milloin gryndereiden toimesta. Sopimukseen on päästy vasta hiljattain. Asukkaat ovat ostaneet alueen pankkilainalla ja yhdistykselle maksetaan vapaaehtoista vuokraa. Anarkistinen elämäntapa ja omistaminen pääsevät tutkimaan yhteiselon muotoja.

Pyöräilijät sujahtelevat vanhalta kasarmialueelta kaupungin toimivaan liikennevirtaan, jossa rullaa päivittäin yli 300000 fillaristia. Kaistat on tasoeriytetty jalkakäytävistä. Yksikään jalankulkija ei erehdy hortoilemaan pyöräilykaistoille eivätkä fillaristit poukkoile autoliikenteen seassa. Noin metrin levyisillä kaistoilla vallitsee sujuva virta ja oma koodisto: esim. jarrutus ilmaistaan nostamalla vasenta peukaloa.

Letkeää ajelua seurattaessa suomalaisen polkupyöräkinastelun tympeys surettaa. Jopa ulkoministeri noituu blogissaan, kuinka mokomien kakunsyöjä-fillarikommunistien mieltä painaa ilmastonmuutos ja jäniskoiran rasvaprosentti. Timpan kannattaisi lopettaa häijyt satiiriviritelmät ja tehdä työmatka Tanskaan. Pyöräilijät nimittäin pukeutuvat sen oikein tyylikkäästi eivätkä kiusaa autoilijoita makkarankuoritrikoissaan. Mustilla mummopyörillä ajelee niin hipsterityttöä, uraäitiä kuin pukumiestäkin.

Sujuva pyöräilyvirta rullaa myös automiehen boksiin: myönnän, etten tsygäillyt metrikään, vaan nautin suurkaupungin tieliikenteen soljuvuudesta.

Köpiksessä on niin paljon nähtävää, että sen perusteellinen haltuunotto riittäisi monen vuoden matkailukiintiöksi. Seuraavalla kerralla vuokraan pyörän ja käytän enemmän aikaa. Kaupunkiin pääsee Tukholmasta helposti vaikka junalla.

Visiitin päätteeksi kurvaan sillalle. Katselen merituulipuistoa ja on ihan pakko napsauttaa ”Hollow talk” soimaan. Maksupisteen (noin 50 e) jälkeen tsekataan taas passit. Ajamme parin etanolitankkauksen kautta Tukholmaan.

Seuraavana aamuna herään Turussa. Muutamaa tuntia myöhemmin Viina-Honda palaa kotipihaan 4000 kilometrin koeajon päätteeksi. Pakkaan tavarata ja alan perata päästökuormaani.

Tietoa kirjoittajasta

admin

Olen porvoolainen erityisnuorisotyön sekaduunari. Harrastan seikkailuhenkistä tutkiskelua, purjehdusta ja tarinointia. Minua kiinnostaa, miten maailma toimii ja miten ihmiset kutovat sen ympärille verkostojaan ja systeemejään. Kellariperspektiivi on operatiivinen lähtökohta tee se itse –henkiselle tavalle kurkkia asioita ja ilmiöitä, itseäni ja yhteiskuntaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *